måndag, augusti 3

Vardagsmat

Morrn Morrn!

Nu är Jocke tillbaka på sitt jobb. Det innebär att det blivit vanlig vardag igen. Väldigt skumt känns det, här han man umgåtts ganska konstant i fem veckor och nu är det helt plötsligt ingen som svarar när jag bubblar på om ditten och datten. Underligt.

Idag har jag och Alfons ätit havregryns gröt. Premiär för Alfons. Riktig gröt, gjord från gryn och inte pulver. Järnvärdet ska visst vara lite lågt i vanlig gröt så idag ska vi köpa hem tunnpaltbröd som ska smulas och kokas med grynen i framtiden. Visst, det är jättesmidigt med dessa pulvergrötar för de små, men personligen tycker jag det känns roligare att ge honom något jag nästan gjort helt själv. Det ska vara lite bassligt helt enkelt. :)

Apropå det så gjorde jag en omgång barnmat igår igen. Nu skippar jag saltet i maten så kan Alfons käka det också. (Eller, ska jag vara helt ärlig så tar jag i salt. Bara mycket mindre. Jag är ingen ängel, men jag tror inte det är så himla farligt med salt. Ja, jag vet inte hur de gjorde förr men jag tvivlar på att det var avancerat att göra barnmat. Men som sagt, jag vet inte, jag kan ha fel). Igår blev det söndagsstek på gris, morötter, lök och rotselleri med kokt potatis. Kvällsmat och matlådor till hela familjen och sen mixade jag ihop resterna till frysen för framtida måltider åt Alfons. Nu med lite bitar. Han är ju strax åtta månader (fast tänderna lyser med sin frånvaro).


(Ekonomisidan med att laga egen mat: Låt säga att jag lagade mat för tja, 150 kronor, och då tar jag ändå i väldigt hårt. Den blev det vuxenmat för fyra och barnmat för 10. Om vi köpt barnmatsburkar så hade bara dom blivit 100 kronor och då innebär det att jag och Jocke käkat mat två gånger var för 50 spänn. Det kan väl ändå inte vara dumt).

Och så smakar det så gott!

1 kommentar:

Knaada sa...

Jag orkar aldrig tänka så ekonomiskt, men du har ju helt rätt! Kan vara bra att se det svart på vitt ibland.

http://www.gratispremium.com/?ref=153865